close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

3 השיטות לטיפול ברגשות על פי התניא

גיל ברקכ טבת, תשעט28/12/2018

שיטות על פי התניא כדי לשנות כל רגש היסטרי שגומר לנו את החיים...

תגיות:
אדמו"ר הזקן הכניס בתניא תשובות לכל השאלות כפי שכותב בהקדמה, ובעצם יש כאן הדרכה מדויקת לעבודת המידות של כל אחד מאיתנו, או במילים אחרות לטיפול ברגשות השליליים שכל אחד מאיתנו חווה.
כמו: התפרצויות זעם, חרדה, דיכאון, התמכרויות ללא שליטה, כפיתיות, מחשבות טורדניות, פחדים למינהם ועוד...
ה'טיפול' יכול להיות בדרך הארוכה, השיטה הקוגנטיבית-התנהגותית, שימוש בשכל ובתודעה להתגבר
על הרגש, לשלוט ברגש, בתוספת להתנהגות בפועל נכונה.
יכול להיות בדרך הקצרה, שיטת התת מודע וההיפנוזה, להתעלות מעל השכל כדי להשתלט על הרגש,
או טיפול עומק שינוי רגשי מהותי על ידי התבוננות - מדיטציה ודמיון מודרך.

הדרך הארוכה – השיטה הקוגנטיבית-התנהגותית
כדי לתקן מידה מקולקלת, כדי להתגבר על רגשות שליליים, צריך לעבור שלושה שלבים –
השלמה, הבדלה והמתקה.
בשלב ראשון בעל התניא מלמד אותנו להשלים עם המצב, זה מה יש, זה מה שקיבלנו, זה אפילו לא באשמתנו, ככה נבראנו, אחד גאוותן מרוכז בעצמו, אחד נהנתן, מחפש תענוגות ונוטה להתמכרויות, אחד ליצן, שטותניק, חסר אחריות ואחד עצלן, כבד, עם נטיה לדכאונות.
כמובן שאנלנו לא משלימים עם המצב כדי להנציח אותו, אבל עד שלא נקבל את זה שזה מי שאנחנו לא נוכל לעשות תהליך ולהשתנות באמת.
אחרי שהשלמנו מגיע שלב הפוך, להבדיל את עצמנו מהבעיות. באמת הבעיות זה לא אנחנו, באמת כל הבעיות שלנו מגיעים מהנפש הבהמית, באמת זה רק הלבוש שלנו, רק החיצוניות, בפנימיות אנחנו חלק אלוקה ממעל ממש, לגמרי למעלה מהבעיות, מובדלים לחלוטין מכל החסרונות, שם האמת הפנימית שלנו, ורק צריך לגלות את זה.
אחרי שאדם מצליח באמת להבדיל את עצמו מהבעיות שהוא חווה, מהרגשות השליליים שהוא מרגיש הרבה יותר קל לו לטפל בהם, הוא כמו הורה שמטפל בילד שלו, הוא מסתכל על הבעיות מלמעלה ולא מזדהה איתם, הבעיות זה לא הוא, הוא זה שמטפל בהם.
אם שני השלבים האלה בוצעו כראוי, כעת האדם יכול בקלות להתחיל לשנות את ההתנהגות שלו, ולהתנהג אפילו הפוך ממה שהתרגל או ממה שרוצה, אדרבה זה אתגר מהנה בשבילו להתגבר על התנהגות ורגש שלילי.
כעת האדם מגיע להמתקה, הוא יכול לקחת את אותן תכונות שהתייחס אליהן כשליליות ולמצוא את השימוש החיובי בהן. הוא יכול לנהל שיחה עם עצמו ולנתב את כל הכוחות והיכולות שלו לכיוון חיובי.

הדרך הקצרה, החזקה והמהירה - שיטת התת מודע
לא כל אחד מסוגל לעשות את הדרך הארוכה, היא מצריכה ישוב הדעת, יכולת ריכוז, תפיסה עמוקה של המציאות. גם מי שמסוגל לעשות אותה לא יכול לעשות אותה בכל מצב ובכל שלב של החיים, לכם יש צורך גם בדרך הקצרה, למצבים רגשיים קיצוניים שהמוח לא שולט על הלב.
יש לנו אפשרות להשפיע על הרגש על ידי השכל, שהרי המוח שליט על הלב, אבל ישנה גם אפשרות להתעלות למעלה מהשכל לחדור לתת מודע ולתכנת אותו מחדש, להחליף את האמונות שלנו בזמן רגוע, או להכין לעצמנו שוק חשמלי שיעזור לנו בשעת חירום, השעה של התקף רגשי קיצוני.
התת מודע משפיע באופן ישיר על הרגש ולכן אם נחדור לתוך התת מודע, על ידי ניגון שקט, על ידי הרגעת השכל והמחשבות נוכל פשוט לקבוע לעצמנו מה יהיה בתוך התת מודע וזה כבר ישפיע באופן אוטומטי על מה שיש לנו ברגשות.
במקביל אנחנו מכינים לעצמנו משפט מפתח, משפט שנאמר לעצמנו ברגע האמת כאשר אנחנו בשטח, הרגשות בשיא ואנחנו חייבים להגיע לשליטה עצמית במקום, אין זמן להתבונן ואין זמן לעבודה רגשית.
יש לכל אחד את ה'כפתור' שלו, כפתור שאם ילחץ עליו באופן הנכון יוכל לעשות שינוי במקום, בעל התניא מלמד אותנו איך הכפתור הזה עובד באופן כללי לכולם, ואנחנו מלמדים איך לעשות התאמה אישית לכל אחד מאיתנו כדי שזה יעבוד בכל מצב.

התבוננות - מדיטציה ודמיון מודרך - הדרך לשינוי רגשי אמיתי, יציב ולאורך זמן
הדרך הקצרה משמשת למצבי חירום אבל כמובן שבשביל שינוי אמיתי עד הסוף צריך כמובן גם את הדרך הארוכה ועוד יותר מכך בשביל שינוי רגשי, לצאת מחרדות ופחדים, להפסיק עם רחמים עצמיים, ללמוד להיות בהודיה אמיתית, להפסיק להימשך לדברים שמפילים אותנו, צריך עבודת עומק.
עבודת עומק זו נמצאת בתניא כמובן, אדמו"ר הזקן מדריך אותנו כיצד לעשות התבוננות כיצד לעשות מדיטציה, להתנתק מההוויה היומיומית ולהיכנס פנימה לתוך הרגש ועל ידי דמיון, לשנות את הרגש מהקצה אל הקצה.

לשיעור המלא, המוקלט ולעוד פרטים, לחצו כאן
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה